6 jan 2013

Ik stel mijzelf voor :



foto door Linn de Kort voor de Duinkrant




Ik vind het lastig om in woorden te vatten wie ik ben. 
Vaak wordt het voorstellen een opsomming van wat iemand doet, kan of leuk vind. Graag laat ik even iemand anders aan het woord. 
Petra Zens, is een middag met me meegaan "bomen". 
Zij schreef hierover voor mij het volgende gedichtje : 


Dienaar van de aarde
Van onschatbare waarde

Toewijding in ruimste zin
Zorgend voor nieuw begin

Een prachtig levensdoel
Gebaseerd op gevoel

Luisterend naar de natuur
Maakt je als mens zo puur

Een groen en liefdevol  hart
Compassie maar ook smart

Geeft de ander de kracht
Te worden zacht

In zichzelf thuis te komen
In liefde voor mens en bomen




Ik herken mijzelf volledig in dit gedicht  en voel me geraakt door haar woorden.
Met "Bomen met het Bos"  voel ik me "Dienaar " van de Aarde.
Een soort van Nederig Dankbaar dat ik mag en kan doen wat ik doe.
(tekst met toestemming van Petra geplaatst zodra zij een site heeft komt hier een link naar haar werk )


Else van Ham - Geertse
geboren 1966 te Haarlem
gehuwd 1990 met René
zoon Harry 1998





Als klein meisje kon ik praten met stenen en ging ik helemaal op in het spel van de golven aan het strand. 
Ergens trok ik de conclusie dat dit niet goed was en maakte ik een haakse bocht. Hoezo en waarom doet er hier niet toe , belangrijk is dat ik op een bepaald moment besloot opnieuw koers uit te zetten en zorgvuldig mijn richting te bepalen.
In het Oosten komt de zon op en begint de dag. Die Lente kwamen de zwaluwen en hun zang opende mijn hart.  Kleine groene puntjes in het gras. Een paar dagen later een krokus in volle bloei ! Wat een groei kracht ! Het leven lijkt te beginnen in de lente. Dan geeft de Aarde geboorte aan Groen. Ik vroeg mij af : waar komt dat groen dan vandaan ? En zag daarbij de parallel van mijn eigen geboorte . Water dat moest het geheim zijn ! Alle leven begint in Water. Wij zelf zwemmen ook eerst als een soort kikkervisje in de buik van onze moeder.
Rond mijn dertigste begon zo voor mij, via de vier richtingen verbonden met de vier seizoenen, een ontdekkingstocht naar de vier elementen. 
Het werd een ont- wikkeling van mij Zelf


Ik leerde verschillende soorten water kennen. Woeste golven wanneer emoties hoog opliepen door onverwerkte ervaringen uit mijn verleden. Het spiegelende oppervlak waarin ik achter tranen iets zag glimmen. Draaikolken naar een diepte waar ik heling vond.
Zwaan werd mijn totem. Hij liet me zien hoe hij verbonden is met de vier elementen. Water en Lucht en zijn direct wel duidelijk, maar met hoeveel vuur verdedigd hij zijn nest ! Datzelfde nest vertegenwoordigt Aarde, net als zijn grote voeten  waarmee hij stevig op de aarde staat.  

Op vergelijkbare wijze ont-dekte ik ook het Zuiden, Westen en Noorden.
Als gevoelig mens weet ik dat wat we daadwerkelijk kunnen zien maar een klein gedeelte is, van al wat IS. Om hier mee om te kunnen gaan en niet te verdwalen maakte ik voor mijzelf een kompas. Een natuurlijk kompas met in de vier richtingen de vier elementen. Dat is basis vanwaaruit ik groei. Een basis waarop ik steeds kan terug vallen en vanwaaruit ik kan blijven groeien, In Liefde, met vreugde compassie en mededogen.
Zwaan is nog altijd mijn totem. Door de jaren heen kom ik meer en meer in mijn zwanekracht ! Zwaan is ook mijn Bewaardelandnaam . Heel blij wordt ik als de kinderen mij een hele dag aanspreken met deze naam. Net als mijn grijze haren draag ik de naam Zwaan waardig en met veel plezier ! 


Op vergelijkbare wijze, via de vierrichtingen, heb ik ook mijn diverse activiteiten samengevat : 




hieronder een stukje dat ik bij mijn opleiding vermeldde, het past echter beter op deze pagina :



In 2007 heb ik het convenant  van Earth Charter ondertekend. Zij gaan voor een betere wereld met vier speer punten : respect, duurzaamheid , gelijkheid en vrede  zie : www.earthcharter.nl 
Met de ondertekening van het convenant heb ik beloofd mij op mijn manier voor deze vier punten in te zetten.
 Op het ontvangen document staat de mooie titel :

"Ambassadeur voor de AARDE "

Daarop ben ik Wachter geworden van het Bewaarde land.
zie : hetbewaardeland.nl
Een jaar later het Winterfeastforthesoul.



Harte Groet,
Else 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten